Ontslag op staande voet voor directeur die loog over strafrechtelijk verleden blijft in stand

Topparken stelt een interim-manager aan als nieuwe directeur. Op enig moment wordt duidelijk dat de directeur betrokken is bij een fraudezaak. De directeur meldt, als hem wordt gevraagd hoe het zit, een bericht dat dit “oud nieuws” is. Omdat nog niet alles duidelijk is wordt op 7 december 2020 een bespreking gepland.  De directeur claimt in deze bespreking dat hij is vrijgesproken. De werkgever vraagt om bewijs van deze vrijspraak. Hierop stuurt de directeur een stukje van een reclasseringsrapport waarin staat dat de directeur niet door justitie is veroordeeld en ook na ‘onderhavige verdenking’ niet in beeld is gekomen bij justitie.
Op een later moment blijkt dat er toch sprake is van veroordeling wegens het medeplegen van verduistering en witwassen. De werkgever is door de directeur verkeerd geïnformeerd. De werkgever heeft het vertrouwen in de directeur verloren en zegt ontslag op staande voet aan. De directeur bestrijdt het ontslag op staande voet en vordert een billijke vergoeding van € 900.000,-.

De kantontrechter in Arnhem oordeelt op 6 mei 2021 over deze kwestie. Zij vindt dat de directeur op de eerste vragen van de werkgever eerlijk had moeten antwoorden. Door te wijzen naar een andere (Belgische) zaak, waar de directeur inderdaad buiten beeld was gebleven, heeft hij de werkgever op een dwaalspoor gezet. Dat levert al een dringende reden voor ontslag op. Door de directeur aangevoerde verweren worden niet gevolgd of als onvoldoende onderbouwd verworpen.
Omdat de eerste grond voldoende is voor de geldigheid van het ontslag op staande voet, kunnen andere gronden onbesproken blijven. Dat de directeur de rekening van zijn advocaat van de rekening van de werkgever heeft betaald, wordt om deze reden niet besproken.
De directeur moet een gefixeerde schadevergoeding betalen, die vervolgens weer kan worden verrekend met zijn loonaanspraak. De directeur wordt veroordeeld in de proceskosten.

Advies arbeidsrecht: Ontslag op staande voet – dringende reden – onwaarheden over verleden
Vindplaats: ECLI:NL: RBGEL:2021:2279

Zie ook: https://www.gelderlander.nl/ede/opnieuw-heibel-rond-vakantieconcern-uit-lunteren-bedrijf-beschuldigt-directeur-voor-tonnen-aan-fraude~a8a8bac0/